Lähivastuukampanjan toimintatonnin saajat valittu!

Ystäväkylä-hankkeen Lähivastuukampanja haki Pirkanmaan maaseudun paikallisyhdistyksiltä ehdotuksia, miten he parhaiten käyttäisivät tuhat euroa oman kylän yhteiseen tekemiseen ja erityisesti nuorten osallistamiseen ja akttivointiin. Toimintarahaa oli jaossa kolmelle parhaalle ehdotukselle.

Kampanja keräsi kaiken kaikkiaan huikeat yli 40 ideaa toimintatonnin käyttöön ensi kesäksi. Ystäväkylän, Pirkanmaan Osuuskaupan ja LähiTapiolan edustajien muodostaman valintaraadin tehtävä ei ollut helppo mutta lopulta avustuksen saajiksi valikoituivat Kangasalan Raudanmaan Nuorisoseuran ideoima Kesätöitä nuorille omalta kylältä, Hämeenkyrön 4H-yhdistyksen lapsille suunnattu Kesän puuhapaja sekä Mänttä-Vilppulan Kolhon kyläyhdistyksen vetämä, nuorten itse ideoima Tyttöjen oma juttu.

Tärkeimmät palkitsemisperusteet olivat nuorten osallistuminen, yhteinen tekeminen ja työkokemuksen hankkiminen. Raati arvosti myös toiminnan jatkuvuutta ja tarjolla olevan rahan kohdistumista mahdollisimman suoraan nuorten hyväksi.

– Paikallisena yrityksenä Pirkanmaan Osuuskauppa pyrkii edistämään alueen elinvoimaisuutta monella tapaa. Kaikki kolme toimintarahan saajaksi valittua yhdistystä järjestävät ensi kesänä mielekästä tekemistä paikallisille lapsille ja nuorille. Lähivastuukampanjan avulla pystymme yhdessä tarjoamaan heille mahdollisuuden uusien taitojen oppimiseen ja mielekkääseen ajanviettoon omassa kylässä, asiakkuus- ja markkinointijohtaja Katriina Kiviluoto Pirkanmaan Osuuskaupasta kertoo.

Kiitoksena ideatulvasta ja aktiivisesta osallistumisesta LähiTapiola päätti ottaa kampanjakohteiden lisäksi vielä oman kummihankkeen. Kummihankkeeksi valikoitui Virtain 4H-yhdistyksen vetämä Kesäduunia omalta kylältä, jossa yhdessä paikallisen MTK:n kanssa työllistetään nuoria avuksi oman lähialueen maatiloille. Nuoret saavat työkokemusta ja taloudellista osaamista sekä pohjaa elämälle omalta kylältä.

– Haluamme edistää nuorten taloudellista osaamista ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Valitsemassamme kummihankkeessa yhdistyi mahdollisuus osallistua nuorisotyöttömyyden vähentämiseen sekä yrittäjähenkisyyden ja paikallisuuden tukemiseen.  Onnistuessaan hanke on helposti uusittavissa myös tulevina kesinä ja lisäksi toimintamalli monistettavissa myös muille paikkakunnille, kommentoi markkinointipäällikkö Sari Seitsalo LähiTapiola Pirkanmaasta.

Ehdotusten määrä kertoo, että innokkaita tekijöitä kylillä riittää. Ideoiden toteutuminen on kuitenkin usein pienestä kiinni. Hakemusten perusteella suurin osa kampanjaan tulleista ideoista oli jo valmiina, mutta odotti taloudellista lisäpotkua. Hakijat pitivät toteuttamisen kannalta tärkeänä, ettei rahoitus edellytä valtavaa paperityötä ja raportointia. Tekemisen meininki korostui ehdotuksissa.

Kampanjakohteiden haussa korvaamaton apuna olivat viestiä paikallisyhdistyksiin vieneet Marja Vehnämaa Pirkan Kylät ry:stä ja Päivi Kiviranta Hämeen 4H-piiristä. Kiitokset osallistujille ja yhteistyökumppaneille sekä onnea toteutukseen!

Toiminnan edistymistä kampanjakohteissa seurataan näillä sivuilla, kannattaa siis käydä välillä tarkastamassa!

Kategoria(t): Ajankohtaista, Blogi. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Kommentointi on suljettu.